Marc leest

Leraar zijn is een roeping!

Koolstof in diamant veranderen!

Koolstof is een zeer wijd verspreide grondstof. Je vindt het haast overal en in diverse vormen

Ik schreef dit manuscript omdat ik tracht ik zowel collega’s te motiveren, ouders te inspireren en leerlingen te stimuleren.

De uitdaging is om van grafiet diamant te maken.

Beiden bestaan louter uit koolstof. De natuur schikte, door omstandigheden, de atomen anders.
In het ene geval zijn de atomen licht en oppervlakkig met mekaar verbonden en heb je een vrij veel voorkomend vorm en versie van koolstofatomen.

Voer je echter de druk en temperatuur serieus op, worden ze herschikt! Het resultaat mag er zijn! Het wordt een zeldzaam en schitterend goedje, waarbij je door vakkundig slijpen en polijsten de meest gegeerde gem’s van de natuur verkrijgt.

Misschien plaats ik onze job op een te hoog voetstukje, maar ik ben graag leerkracht! Mag ik? Ik schik als het ware de hersencellen zodanig totdat we briljante leerlingen klaarstomen voor een schitterend toekomst! De vraag is natuurlijk hoe je best die druk en ‘temperatuur’ opdrijft. Ik pleit allerminst voor het systeem van de jezuïeten of dat ik ‘mocht’ ervaren dat de harde hand van de meester het voor het zeggen had natuurlijk.

Maar mag er niet meer getraind worden, vakanties verdiend worden als je de levels van die groep haalde, een eigen studietraject kan samenstellen, via verplichte parkoerswissels extra punten kan verzamelen en jezelf doen excelleren in een schoolville principe waarbij je door skills en badges ( noem het hoe je wil ) je eigen niveau van je interesse domein opkrikt. Bekijk het zoals iemand die graag kookt… Hoeveel sterren wil je zelf halen?

Daarom poneerde ik 2 begrippen

  • gamification, spelenderwijs slimmer worden in jouw interesse
  • level-leren, upgraden waneer jij er klaar voor bent, niet dé klas

Een wereld van verschil, nietwaar?

© 2019 Marc leest

Thema door Anders Norén