Marc leest

Leraar zijn is een roeping!

De keerzijde, mag het (nog)?

Wouter Beke gaf het al ‘netjes’ aan. Over de vluchtelingencrisis alleen nog maar goeds vertellen! De sneer aan het adres van de VRT was niet mis te verstaan.

‘Iets met #brood en #spreekt suisde door m’n hoofd’

Het noopte me haast onmiddellijk tot een gewetensvraag! Mogen wij in het onderwijs nog wel de keerzijde van de medaille toelichten? Wij, leerkrachten worden immers ook door belastingsgeld betaald. Voorlopig is dit nog op het Vlaams niveau, maar… zal het #marrakeshdebat niet doorsijpelen tot op dit echelon?

Al een jaar of 2 extrapoleer ik het verstedelijkingsthema in Zuid-Amerika naar een grotere schaal. Dit is ( tot nader order ) een aardrijkskundig thema in het 4de middelbaar.

Om het thema bevattelijk te maken vertel ik het verhaal van Pedro, een jongeman van 17 die op het Braziliaans platteland woont.
Volgt u even mee?

  • Vaststelling: In Zuid-Amerika groeiden de steden exponentieel
  • De triggers van deze migratiestromen worden PUSH/PULL factoren genoemd.
  • Pedro trekt, samen met andere gelukzoekers naar de stad en hoopt er een beter leven te kunnen opstarten.
  • Jammer genoeg komt hij terecht in een favela. Sommige van reisgenoten treffen het minder goed en leven zelfs op straat!
  • Pedro heeft, zoals iedereen, honger en om aan eten of drinken te geraken heb je .. geld nodig.
  • Hij tracht dus aan een (klein) inkomen te raken. Lees volgende 2 regels ook in het voorbereiden van het bezoek aan Parijs, waar ik ze als ‘goede papa’ inlicht over mogelijke contacten met mensen op zoek naar een beetje geld. ( cfr Axel opgelicht ).
  • Dat begint met bedeleninformele verkoopdiensten aanbieden en kleinere ‘oplichtpraktijken
  • Dat kan opschuiven naar minder fijne praktijken zoals pickpocketing, handtasroof en aftroggelen.
  • Eens de ‘angst’ voor het optreden van ordehandhavers verglijdt dit tot aanraking met drugs en de daarbijhorende gewelddadigere diefstallen
  • Waar eindigt dit? Welnu, in favela’s geldt de wet van de sterkte, geuit in het zich groeperen in bendes. Meisjes en vrouwen verzeilen vaak in de prostitutie, jongens plegen roofmoorden en identificeren zich met de ene of ander ‘color’.

Welnu, ik extrapoleer dit met Europa als 1 grootstad, mag het? De voornaamste pullfactor is het zoeken naar geluk en een betere toekomst. De welvaart en gastvrijheid van ons werelddeel draagt daar zeker toe bij.

Welnu, beste Wouter en andere Marrakesh ( Marrakesj ) adepten..

Mag ik nog wel de keerzijde belichten? Staat er niet ( tussen de regels ) geschreven dat je vanaf het ondertekenen enkel nog maar positief mag communiceren over het asielvraagstuk? Of lazen een meerderheid van onze beleidsmakers het ( alweer ) verkeerd?

Trouwens over dat andere VN-pakt, ook nog niet veel goeds te vertellen hoor: “inclusie in het onderwijs à la Flamande”..
Iedereen in het gewone onderwijs en als het te moeilijk wordt… dan verkleuteren we de boel maar. Elitaire scholen zijn er voor de politici en moeilijke vakken schaffen we af, niet? Of las ik dat dan verkeerd?

Lees in dit verband ook 

Verder Bericht

Vorige Bericht

Laat een reactie achter

© 2019 Marc leest

Thema door Anders Norén